300 kinderen in gesprek met overlevenden WOII en veteranen in Madurodam

Den Haag, 9 april 2019 – Hoe leg je aan een kind uit waarom er nooit meer oorlog mag zijn en waarom het belangrijk is om te blijven herdenken? Vandaag gingen zes overlevenden uit de Tweede Wereldoorlog en zes veteranen hierover in gesprek met 300 basisscholieren uit heel Nederland. Minister van Basis- en Voortgezet Onderwijs Arie Slob reikte het Denkboek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei uit aan Minne Hoekstra (11 jaar). Zij vertelde het verhaal van haar overgrootmoeder Marie. De Verhalendag is het startsein van verschillende projecten voor kinderen in aanloop naar de Nationale Kinderherdenking 4 mei in Madurodam.

We leven al bijna 75 jaar in vrijheid. Veel mensen in Nederland, en vooral kinderen, kunnen zich helemaal niet voorstellen hoe het is om niet in vrijheid te leven. Hoe is het om dagelijks niet te kunnen doen en laten wat je zelf wilt? Of om offers te maken voor de vrijheid van anderen? Tijdens de Verhalendag gingen de veteranen en overlevenden uit de Tweede Wereldoorlog met de kinderen in gesprek over oorlog, intolerantie en vrijheid.

Persoonlijke verhalen

Zo deelde mevrouw Chris De Leeuw haar verhaal over hoe zij dat zij op 14-jarige leeftijd haar bijdrage leverde aan het verzet. Als de jongens fietsen terug stalen van de Duitsers, stond zij op de uitkijk. Mijnheer Govert Janse vertelde dat zijn vader werd opgepakt vanwege zijn communistische overtuiging. Hij herinnert zich de hongerwinter nog erg goed. Janse had het gevoel dat hij zich als vader van het gezin moest gedragen, hoe jong hij ook was. Tijdens zijn zoektocht naar voedsel raakte hij bevriend met een Duitse soldaat. Hij wil met zijn verhaal het vijanddenken doorbreken: ‘Niet alle Duitse soldaten waren slecht’.

 

De veteranen vertelden over hun missies overal ter wereld. Zo deelde Michiel Hijmans zijn indrukwekkende verhaal over zijn tijd op de Indische Oceaan, waar hij leiding gaf aan de NAVO-vloot die Somalische piraten bestreed. Arnold Velterop vertelde over zijn missie in Irak en Afghanistan. Hierbij benadrukte hij de moeilijke positie waarin ‘thuisblijvers’ (vrienden en familie van) zich bevinden.

 

Tijdens de Verhalendag was er voor de kinderen alle ruimte om te reageren, vragen te stellen en met de vertellers in gesprek te gaan. En juist dat gesprek zorgt ervoor dat bij kinderen de boodschap beklijft: dat wij leven in vrijheid is niet vanzelfsprekend.

 

Een herdenking voor en door kinderen

De Verhalenmiddag is de eerste van een reeks projecten die georganiseerd worden in aanloop naar de Nationale Kinderherdenking 4 mei. Deze herdenking vindt jaarlijks plaats in Madurodam, het vrolijkste oorlogsmonument van Nederland, en wordt naast de bijeenkomsten op de Dam en de Waalsdorpervlakte gezien als één van de grootste herdenkingen van Nederland. Het bijzondere van deze herdenking is dat kinderen op alle fronten de hoofdrol spelen. Door hen zelf een rol te geven – alles wordt door, voor en met kinderen georganiseerd - en aan te spreken in hun eigen taal worden begrippen als herdenken en leven in vrijheid op een voor kinderen laagdrempelige manier onder de aandacht gebracht.

 

15.000 basisschoolleerlingen door heel Nederland betrokken bij herdenking

Naast de organisatie van de Verhalendag in Madurodam ontwikkelt de Stichting Nationale Kinderherdenking 4 mei diverse schoolprogramma’s die docenten helpen om deze onderwerpen in aanloop naar 4 mei klassikaal te behandelen. Dit moet kinderen inspireren zodat zij zich ook in het dagelijks leven meer bewust zijn van hun omgeving. Naar schatting zullen ruim 15.000 basisschoolleerlingen actief betrokken zijn bij de Nationale Kinderherdenking 4 mei in Madurodam. De kinderherdenking wordt georganiseerd in samenspraak met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en gemeente Den Haag.

 

 

Voor meer informatie: www.NationaleKinderherdenking.nl