Black Light

Eye

Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit in film, van 1920 tot nu. Eye Filmmuseum nodigde twaalf gastcuratoren uit om voorstellingen te maken rondom films die zijn geselecteerd om hun zeggingskracht en unieke visuele stijl.

Black Light, van 6 maart tot en met 15 april 2020 in Eye Filmmuseum, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/blacklight

Black Light viert de verscheidenheid en kracht van de zwarte film. Met theater, dans, interviews en rondetafelgesprekken onderzoeken de gastcuratoren de ontwikkeling van zwarte personages op het witte doek, de rolmodellen en de stereotypen.

Van Within Our Gates (Oscar Micheaux, 1920, VS) en Almacita di Desolato (Felix de Rooy, 1986, Curaçao) tot Moonlight (Barry Jenkins, 2016, VS) en Tom Adelaar (Gonzalo Fernandez, 2018, NL): er is niet één zwarte cinema.

Het filmmuseum toont een selectie van het gelijknamige programma dat curator en IFFR 2020-jurylid Greg de Cuir Jr. presenteerde op het filmfestival van Locarno. Te zien waren cultfilms, baanbrekende meesterwerken, iconische blaxploitation-films uit de jaren zeventig en films van de belangrijkste regisseurs uit de Black Cinema. In Amsterdam wordt het programma van De Cuir aangevuld met klassiekers uit de Afrikaanse cinema en films uit Nederland, Suriname en de Antillen.

Specialisten aan het werk

Voor Black Light heeft Eye gastcuratoren uitgenodigd die vanuit hun specialisme een avond presenteren rondom zwarte identiteit in film en popcultuur. De openingsavond op 6 maart is in handen van Marjorie Boston en Maarten van Hinte (RIGHTABOUTNOW INC.), Greg de Cuir jr. (curator) praat over hedendaagse kunstfilms, Judith Leysner (Sandberg Instituut) cureert een special over queer cinema, Martine Dekker en Azu Nwagbogu (Cinedans) selecteren korte dansfilms rondom het zwarte lichaam, Roelof Jan Minneboo (scenarioschrijver) en Ivan Barbosa (filmmaker) laten zien hoe mensen van kleur zijn gerepresenteerd in de Nederlandse cinema sinds 1934, Michael Middelkoop (filmmaker) presenteert een avond met muziekvideo's in samenwerking met platenlabel Top Notch, en de slotavond is een special over jong Nederlands filmtalent, gecureerd door Eurydice en Reguillo Wijngaarde (Da Bounce). Daarnaast geeft Akwasi een spoken-word-performance bij cultklassieker Dolemite uit 1975, verzorgt Mariët Bakker (Africa in the Picture) een lezing bij Touki Bouki, Richard Köfi en Simone Zeefuik (Bijlmer Parktheater) duiken in het werk van Jordan Peele, Nagaré Willemsen (Black Student Union) interviewt Roger Ross Williams en filmjournalist Guus Schulting gaat in gesprek met regisseur Felix de Rooy.

Eye Xtended: Travelling While Black (Roger Ross Williams US 2019) van 4 t/m 13 april 2020

In de virtual-reality-ervaring van Oscarwinnaar Roger Ross Williams (Life, Animated; The Apollo) ben je te gast in Ben’s Chili Bowl, een restaurant in Washington uit The Green Book. Deze reisgids was in de jaren vijftig een overlevingsgids voor zwarte reizigers in de VS, toen racistische Jim Crow-wetten de witte en zwarte bevolking gescheiden hielden. The Green Book vertelde waar je als Afro-Amerikaan veilige, gastvrije benzinestations, hotels, restaurants en ziekenhuizen kon vinden. Het is ontroerend om het vertrouwen te krijgen van de Afro-Amerikaanse klantenkring in Ben’s Chili Bowl en van hen te horen wat het betekent om zwart te zijn in Amerika.