Tentoonstelling ‘Sakkara. Leven in een dodenstad’

PERSFOTO Tentoonstelling ''Sakkara - leven in een dodenstad''.jpg

over archeologisch onderzoek in Egypte door Rijksmuseum van Oudheden

 

Het Rijksmuseum van Oudheden graaft al meer dan veertig jaar op in Sakkara, de begraafplaats van de oud-Egyptische stad Memphis, op zo’n dertig kilometer ten zuiden van Caïro. In die lange tijd is er veel veranderd, ook de aanpak van het onderzoek en opgravingen zelf. De focus van de Egyptologen ligt op het achterhalen van de religieuze tradities te Sakkara, en de betekenis daarvan voor de mensen die er in de oudheid leefden en werden begraven. Over het werk van conservator Lara Weiss en haar team, nieuwe inzichten en moderne technieken gaat de tentoonstelling ‘Sakkara - leven in een dodenstad’  . Die is te zien van 10 maart tot en met 2 augustus 2020 in de kleine expositiezaal naast de centrale hal. Ook dit jaar wordt in Sakkara opgegraven, van 20 maart tot 16 april. De vorderingen van het onderzoek zijn in die periode wekelijks te volgen www.rmo.nl/sakkara

De tentoonstelling ‘Sakkara: Leven in een dodenstad’ richt zich op het opgravingsproject van het Rijksmuseum van Oudheden bij het Egyptische dorpje Sakkara, waar de millennia oude begraafplaats minutieus wordt onderzocht. Sinds 2015 werkt het museum hier samen met het Museo Egizio in Turijn. 

Sakkara is meer dan drieduizend jaar in gebruik geweest als begraafplaats. Zo domineerde de bekende piramide van Djoser het landschap al meer dan duizend jaar toen Maya (de schatbewaarder van Toetanchamon) er zijn graf liet bouwen rond 1300 v.Chr. Ook was Sakkara millennia lang een plek van godenverering, Het lange gebruik van de begraafplaats, de talrijke grafmonumenten en tempels laten zien hoe belangrijk de Egyptenaren hun voorouders vonden en hoe ze tegelijkertijd nieuwe tradities in Sakkara introduceerden. Juist die lange gebruiksgeschiedenis van de begraafplaats en de betekenis ervan voor de oude Egyptenaren staat de laatste jaren centraal in het onderzoek. Lara Weiss en haar team willen achterhalen hoe en waarom Maya en zijn tijdgenoten, maar ook mensen in latere periodes, gebruik maakten van het landschap en wat de religieuze tradities in Sakkara voor hen betekenden. Wie liet zijn graf op een bepaalde plaats bouwen, en waarom? Hoe werden de graven ook in het dagelijkse leven gebruikt, en door wie?  Voor het in kaart brengen van de monumenten uit de verschillende gebruiksfasen worden de modernste technieken, waaronder 3D-mapping, gebruikt. Een animatie, die met behulp van die techniek de verschillende gebruiksfasen van het huidige opgravingsgebied te Sakkara zichtbaar maakt, is een van de blikvangers in de tentoonstelling. Ook zijn er in de tentoonstelling diverse objecten uit eigen collectie te zien, waaruit het veelzijdige gebruik van de begraafplaats blijk. Zo zijn er papyri, een bronzen kattensarcofaag en een gezichtsfragment van een houten mummiekist. Bij de tentoonstelling verschijnt een begeleidend boekje in het Arabisch, Engels en Nederlands (€12,50). 

 

Deze tentoonstelling wordt medegefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), in het kader van het Vidi-project ‘The Walking Dead at Saqqara’ van Lara Weiss, samen met de postdoctorale onderzoekers, Nico Staring en Huw Twiston Davies van de Universiteit Leiden.