Een dag vol muziek, dans en plezier met Drum4Fun
‘Wij komen naar school toe met ruim 165 instrumenten. We bouwen een decor in de gymzaal zodat kinderen zich niet meer op school wanen. En dan maken we samen muziek. Niet allemaal tegelijkertijd, maar per groep. Spelenderwijs, verpakt in een verhaal leren de leerlingen West-Afrikaanse ritmes en hebben ze allemaal een moment dat ze in het midden een eigen stukje doen. 25 talentvolle of gemotiveerde leerlingen uit de bovenbouw, helpen ons de hele dag met alle groepen. Naast de muziek workshop in de gymzaal is er voor elke groep ook nog een dans, welke zij met hun leerkracht oefenen. Voor de bovenbouwgroepen is er een heuse ‘Generale’ Als alle groepen geweest zijn, zijn we klaar voor de eindvoorstelling. Daar werken we de hele dag naartoe, dat vinden de kinderen geweldig.’
‘Wij verzorgen alles, maar het is wel leuk als de leerkrachten meedoen. Bovendien zijn de groepen om de beurt in de gymzaal. Tussendoor kan de leerkracht met de klas een dans doen, een PowerPoint bekijken en een outfit voor de voorstelling knutselen. Wij leveren alles aan. Maar soms vinden leerkrachten het wel genoeg als de kinderen alleen de muziek workshop en de eindvoorstelling doen. En kiezen zij ervoor om tussendoor alleen nog even buiten te spelen, vooral voor de onderbouw is dit het geval. Daarom is het programma voor de midden- en bovenbouw iets uitgebreider, met meer uitdaging. Hulpouders zijn niet nodig. Het is onderdeel van ons concept dat leerlingen uit de bovenbouw helpen. Dat is heel goed voor hun zelfvertrouwen, de samenwerking in de school en ze vinden dat echt heel erg leuk.’
‘Bij muziek maken is plezier het belangrijkste. Maar ik ben ervan overtuigd dat zelf expressie ook goed is voor kinderen, het raakt hen. Verder wil ik kinderen helpen hun talenten te ontdekken en hen stimuleren; we geven heel veel complimentjes. En dan is het zo leuk om te zien dat dat kind dat in de klas zo druk is en voor rekenen nog geen twee minuten concentratie kan opbrengen, opeens heel lang geconcentreerd muziek kan maken, echt luist en de beat feilloos hoort. En hoe mooi is het als een kind van groep 8 de kleuters helpt een olifant te zijn en zo zijn eigen gene vergeet. Zo doen kinderen op zo'n dag dingen die ze normaal niet zouden doen of durven.’ En hebben zij ook een nieuwe ervaring, vol energie stralen in het midden tijdens de voorstelling!’
‘Ik sta nu achter een paar gymbanken om afstand te houden en gebruik een microfoon. Midden in de groep staan is leuker, maar het kan op deze manier ook goed. Ik heb extra leskaarten gemaakt dan staat een bovenbouw leerling in het midden, om dansjes voor te doen, ze vinden het fantastisch. Dit blijkt eigenlijk heel goed te werken. In het begin dachten we dat delen van ons programma – zoals de dans – moest vervallen, hebben we extra instrumenten aangeschaft, om het programma divers te houden. Zo heeft corona ook nieuwe dingen opgeleverd.
Verder de standaard dingen, zoals tussen twee groepen door alle instrumenten ontsmetten en als we twee dagen achter naar scholen gaan, kunnen we de tweede dag de verkleedkleren niet gebruiken, omdat die dan ‘in quarantaine’ zijn.
De eindvoorstelling moet nu natuurlijk ook zonder ouders. Maar dat is eigenlijk helemaal niet erg, dat heeft geen invloed op de kinderen. Het feit dat er een decor is en echte kleding, en we al de hele dag naar die voorstelling toewerken, is voldoende. Dat is – ook zonder ouders – echt een feestje.’